.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خاتمي: يا من مي آيم يا "مير حسين"

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي گفت: من به همه اصلاح‌طلبان و نيز کساني که ممکن است جزء اصلاح طلبان نيز نباشند ولي دل‌شان مي خواهد در وضع کنوني تحولي ايجاد شود، ضمن احترام به همه کساني که کانديداتوري خود را اعلام کردند يا اعلام خواهند کرد، مي‌گويم به ياري خداوند يک نفر از ميان من و آقاي مهندس موسوي نامزد خواهد شد.

به گزارش ايسنا سيد محمد خاتمي در ديدار با اقشار مختلف استان ايلام گفت: مردم خوب و نجيب و برجسته ايلام نسبت ويژه اي با ماه محرم دارند. ارادت اين مردم به اباعبدالله و اهل بيت و در عين حال مظلوميتي که دارند و در همان مقاومت و سرافرازي آنان، مردم ايلام را داراي نسبت ويژه اي با عاشورا و اباعبدالله مي کند. افتخار مي کنم که از نزديک در خدمت شما هستم.

رئيس بنياد باران در ادامه گفت: آشنايي اول من با مردم ايلام در دولت جناب مهندس موسوي بود. در جريان جنگ که به عنوان نماينده دولت ايشان به ايلام آمدم و آن روحيه و علاقمندي مردم اين خطه به امام و نظام برايم شگفت انگيز بود زيرا حتي يک نفر از من تقاضا نکرد که اينجا فلان کم و کاستي وجود دارد و اين خصوصيت را در هيچ مردمي نديدم.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دفتر خاتمي، وي تصريح کرد: همه طبقات مردم ايلام فوق العاده هستند و در عين حال ايلام يکي از محروم ترين استان هاي کشور است که ان‌شا الله با ظرفيت هايي که دارد بتواند روي پاي خود بايستد.

وي در ادامه گفت: 6-7 استان در کشور ما داراي محروميت مزمن هستند که نيازمند درمان ويژه مي باشند. يعني بايد زيرساخت ها و پايه ها در آنجا شکل بگيرد تا زمينه رقابت استانهاي محروم با استانهاي پيشرفته فراهم شود. در دولت من تصميم گرفته شد تا چند کار اساسي و زيربنايي مانند سدها و راه هاي ارتباطي و ايجاد طرحهاي مهم در اين نقاط ايجاد شود که الحمدالله کارهاي مناسبي انجام شد.

خاتمي افزود: اين کارها بايستي تداوم پيدا مي کرد ولي متاسفانه چنين نشد. مساله مهمتر اينکه رغبتي ايجاد کنيم تا بخش خصوصي وارد کار شود.

رييس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اينکه يکي از شعارهاي بنده زدودن جلوه هاي خشن فقر در جامعه بود، گفت: اين به معناي اين نيست که فقر به کلي در جامعه ازبين مي رود. بلکه اولويت دادن به زدودن جلوه هاي خشن فقر در جامعه و حرکت به سوي برخورداري است و زدودن جلوه خشن محروميت از نقاط محروم نيز گام اول است.

وي خاطر نشان کرد: اگر برنامه چهارم درست انجام مي گرفت، امروز چهره ايلام، لرستان، کردستان و کرمانشاه و ... چهره ديگري بود.

خاتمي در ادامه افزود: ما دوره هاي مختلفي را در اين مملکت طي کرديم. دوره ده ساله اول انقلاب که تؤام با جنگ و ترور و سختي بود که عظمت و نقش ممتاز امام توانست اين مملکت را از تهديد هاي داخلي و خارجي حفظ بکند.

وي با اشاره به اينکه آن روزها واقعا روزهاي سختي بود گفت: يکي از افتخارات دوران مهندس مير حسين موسوي اين سياست بود که مردم که فشار جنگ و اين مشکلات را تحمل مي کنند حداقل فشار زندگي بر آنها کمتر باشد. البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکي که بود توزيع نسبتاً عادلانه اي ميان اقشار مردم صورت پذيرفت که همه دسترسي داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزي بسيار کمي داشتيم که نيمي از آن صرف جنگ مي شد و مي بايست بشود، زيرا مردم و جوانان جان و سرمايه خود را مي دادند و دولت هم مي بايست حداقلها را فراهم آورد. نيم ديگر اين درآمد نيز صرف گرداندن مملکت مي شد و سياست بر اين بود که مردم لااقل فشار زندگي را کمتر تحمل کنند. البته از کارهاي اساسي هم غافل نبوديم.

رئيس جمهور سابق کشورمان تأکيد کرد: در دوره مهندس موسوي بود که بعضي کارهاي اساسي شد و افتتاح بعضي از پروژه هاي دوره آقاي هاشمي سرمايه گذاري دوران مهندس موسوي بود. در دو لت سازندگي نيز انصافا کار هاي بزرگي صورت گرفت و جهت ان بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابيها جبران شود و جامعه به سوي پيشرفت حرکت کند و اين جهت گيري درست بود.

وي در ادامه گفت: در دوره اصلاحات نيز علاوه بر ادامه کار سازندگي و تقويت بنيه کشور بر توسعه همه جانبه، بخصوص توسعه سياسي تأکيد شد، چرا که معتقديم توسعه سياسي که مهمترين شاخصه آن پايدار شدن دموکراسي و مردم سالاري است از اهداف بزرگ انقلاب بود. وقتي که من روي کار آمدم ما در وضعيت بين المللي خوبي نبوديم. بسياري از سفراي کشورها ايران را ترک گفته بودند و حتي احتمال حمله نظامي به ايران وجود داشت. مي بايست در اين وضع تغيير داده ميشد. تصميم مردم چهره ايران را عوض کرد و خيلي از مسائل حل شد. از جمله زمينه براي ورود سرمايه و تکنولوژي خارجي در ايران ايجاد شد و تحول عظيمي در کشور به وجود آمد که نمونه اش تأسيس عسلويه و و پارس جنوبي و بسباري از طرحهاي مهم و در عرصه هاي بين المللي و سياست داخلي هم تحولات درخور توجهي پديد آمد.

رئيس بنياد باران در ادامه گفت: بعد از آن درآمدهاي نفتي شگفت انگيزي طي سه سال گذشته براي کشور حاصل شد که سابقه نداشت. جا دارد بپرسيم با اين درآمد چه تحولي در کشور رخ داده است؟

وي تصريح کرد: به نظر ما آمد که بهترين کار در عرصه عدالت اجتماعي گسترش و تقويت تأمين اجتماعي در کشور بود که قانون وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و ايجاد اين وزارت تصويب و اجرا شد و اگر اين روند ادامه پيدا مي کرد، با وجود درآمدهاي هنگفت مردم زير چتر تأمين اجتماعي مي آمدند؛ هم سربلند بودند و هم مشکلاتشان کمتر مي شد.

خاتمي افتخار انقلاب اسلامي را به طرح جمهوري اسلامي دانست و گفت: در مقابل ديدگاه هاي تنگي که از اسلام وجود داشت و دارد، اسلام مردم سالاري مي خواهد و مردم ارباب کشور هستند و اين يعني توسعه سياسي .

رئيس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: در تمام دوران جنگ البته با محدوديت هايي که بود، گرچه تا حدودي آزادي ها و گشايش هاي چند سال اول انقلاب محدود شد ولي بازهم روي حقوق و آزاديهاي مردم، بخصوص ميزان بودن رأي آنان تأکيد شد و در همين جهت عمل شد.

وي در ادامه با اشاره به رفتار امام خميني (ره) در برگزاري انتخابات در سخت ترين شرايط گفت: امام حتي زير بمباران نيز حاضر نشد انتخابات را برگزار نکند و يک بار که ميان وزارت کشور و شوراي نگهبان اختلافي وجود داشت با اعزام نماينده مسأله را به نفع مردم حل کردند.

رئيس مؤسسه بين المللي گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها با اشاره به رد صلاحيت اصلاح طلبان در انتخابات هاي اخير گفت: در انتخابات گذشته مجلس ديديد چه کساني و با چه اتهاماتي رد صلاحيت شدند. با اينکه اصلاح طلبان در تمام شهرستان ها و تهران در 104 کرسي امکان رقابت داشتند بسياري از چهره هاي شاخص رد شده بودند، امروز حدود 60 نفر آنها در مجلس هستند و اگر در 290 کرسي امکان رقابت داشتيم امروز ترکيب مجلس چيز ديگري بود.

رئيس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: توسعه سياسي ما تؤام با توسعه اقتصادي و علمي و به عبارت ديگر توسعه همه جانبه و پايدار بود و در اين زمينه گام هاي خوبي برداشتيم. معتقدم بنده با اينکه بر دموکراسي، آزادي ، حق و حرمت مردم تکيه کرده و مي کنم و تا خون در رگ دارم از آن دفاع مي کنم ، ما که شعارمان توسعه همه جانبه بود و نه فقط توسعه سياسي در برنامه اقتصادي موفق تر از برنامه سياسي بوديم .

خاتمي با اشاره به ابلاغ سياست هاي کلي برنامه پنجم از سوي مقام معظم رهبري به دولت گفت: اين روزها سياست هايي که رهبري براي برنامه پنجم ابلاغ فرمودند و جالب هم هست که خيلي از آنها در برنامه چهارم هم بود، و ما بر اساس آن جلو مي رفتيم، اين امر قابل تأمل است که چرا در اين سياستهاي کلي در بعضي از جاها به امور ريز پرداخته شده است؟ علت ريز شدن اين نيست که بعضي سياست ها و برنامه هايي که جاري است مورد پسند نيست، بلکه براي اين است که سياستها طوري تنظيم و ابلاغ شده که دستگاه اجرايي موظف شود منضبط تر و قابل محاسبه تر حرکت کند و نه اينکه فقط شعار دهد و بعد به آنها عمل نکند.

سيّد محمد خاتمي تاکيد کرد: معتقدم اگر برنامه چهارم با اين درآمد نفتي که در سالهاي اخير داشتيم درست اجرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم انداز نه در 20 سال که در 10 سال تحقق پيدا مي کرد.

وي گفت: کم هزينه ترين و مطلوب ترين وضع اين بود مسوولان و دست اندکاران متوجه شود روند کنوني درست نيست و آن را اصلاح کند. مگر اشکالي دارد از مردم عذرخواهي کنيم؟ اگر از مردم عذرخواهي کنيم، آنها مي بخشند. ولي وقتي از آنها عذرخواهي نمي شود و اين احساس نمي شود که مسوولان تشخيص داده اند که روند کنوني غلط است، مي گوييم بايد اوضاع تغيير پيدا کند و اين وظيفه اسلامي، انقلابي و ملي ماست. و اين روند متناسب با شأن انقلاب و کشور ما نيست.

خاتمي تصريح کرد انتخابات از جاهايي است که همه بايد نسبت به آن حساس باشيم.

رئيس جمهور سابق کشورمان گفت: خدا مي داند که وقتي مي گويم براي آمدن يا نيانمدن در حال تأمل هستم به اين معني نيست که از زير بار مسئوليت بگريزم و يا عافيت طلبي کنم بلکه صحبت سر اين است که چگونه مي توان خدمت کرد و روند را به نفع انقلاب و کشور و مردم تغيير داد و خدمت کرد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: معتقدم اگر از امکانات موجود سوء استفاده نشود، سخت گيري هاي بيجا نشود و واقعاً راي مردم مورد حرمت قرار گيرد، ترديد ندارم وضع طور ديگري خواهد بود و حتي کساني که امروز سر کار هستند و مي خواهند دوباره بيايند بايد شعار هاي خودشان را عوض کنند . به هر حال آنچه بايد مورد احترام باشد رأي مردم است که در فضاي آزاد و با استفاده از آنچه قانون معين کرده است ابراز شود و مورد حمايت قرار گيرد. نتيجه هر چه باشد مبارک است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.047 seconds.